CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Followers

Thursday, March 10, 2011

BAHLUL!!!!

Assalamualaikum.....trett.......Attenti0n pLease..tingkiu. haa..nak citer lah niy..kadang-kadang kalau kita benGang ke 0r tAk puas hati nGan orang, mesti terrrrSASUL gak cakap BAHLUL!!! kt sese0rang tuw..akan tetapi kawan-kawan taw x BAHLUL 2 ape??? hmm..mesti tak kan..informAti0n nie saya dapat dari Lecturer Strenght Material saya..so Let's Check it 0ut..Yezza!

"Bahlul lahir di Kufah, Irak. Nama aslinya adalah Wahab bin Amr. Ia sebenarnya adalah seorang yang saleh dan bijaksana. Ia berpura-pura gila agar selamat dari hukuman Khalifah Abbasiyah yang zalim. Namun demikian, rakyat tetap mengakui kebijaksanaan dan keistimewaannya yang luar biasa.

Bahlul memang gila dan lucu. Namun sesungguhnya, ia menjadi “gila” kepada Allah SWT. Di balik tingkah konyolnya, Bahlul menyimpan segudang kebijaksanaan. Bahkan Syekh Junaid al Baghdadi, seorang sufi terkemuka, merasa perlu untuk meminta nasehatnya; para filsuf, fakih (ahli hukum agama), dan orang-orang bijak pun dibuat bungkam oleh kedalaman ilmu dan kebijaksanaannya."





Pas nie nak cakap bahlul kt orang lagi takk????





Lebih lanjut tentang: Si Bahlul 

0 comments:

terima kasih kerana sudi membaca blog saya....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...